B2B marketing: nehéz, de nem lehetetlen terület

Sokszor érezhetjük úgy, hogy a B2B marketinget egy kicsit mumusként kezelik az ügynökségek. Ennek az az oka, hogy nehezebben kiaknázható, kevesebb eszköz bevethető, mint a B2C esetén. Ez azonban korántsem jelenti azt, hogy nem fejleszthető terület.

A B2B-nek is megvannak a maga módszerei, amikkel eredményesebbé lehet tenni, de tény, hogy nagyon érteni kell hozzá, hogy sikeres legyen. Éppen ezért, egy B2B ügynökség megbízása igencsak kifizetődő lehet.

B2B marketing jelentése

De mi is az a B2B marketing? Nos, a B2B a „business to business” kifejezés rövidítése, ami annyit tesz, hogy vállalkozás értékesít vállalkozásnak. Egyszerűbben megfogalmazva, nem közvetlenül a fogyasztó a célcsoport, hanem egy másik cég.

Ha ezt a gondolatot picit továbbviszed, már láthatod is, miért is van ezen a piacon nehezebb dolgod: mert itt nemigen tudsz igényt ébreszteni olyan dolgokra, amikre a másiknak nincs igazán szüksége, nem számíthatsz az impulzusvásárlás erejére. A célcsoport átgondoltabb, tudatosabb, pontosan tudja, mire van szüksége.

Itt – kevés kivételtől eltekintve – inkább arról kell meggyőznöd a másik felet, hogy Tőled szerezze be, amire szüksége van.

Mik jelenthetik a kivételt

Olyan innovatív, modern eszközök, amik nélkül működött ugyan a másik vállalkozása, de a Te termékeddel megkönnyíthetik a további működést. Ilyenek lehetnek az automatizációt támogató szoftverek, egy bizonyos elem lecserélése új fajtára stb. Ebben az esetben ugyanis a hagyományos igényteremtés is előtérbe kerül.

B2C marketing jelentése

A B2C-t tekintjük a „hagyományos” útnak, vagyis azt az esetet, amikor a termék vagy szolgáltatás közvetlenül a fogyasztónál landol. B2C, azaz business to costumer = vállalkozás a vásárlónak.

Itt sokkal szélesebb a marketingesek eszköztára, könnyebben találnak be hirdetésekkel, könnyebben ébresztenek igényt valamire. Az impulzusvásárlás is gyakori, gyorsan meg lehet győzni a vásárlót, hogy szüksége van az adott termékre vagy szolgáltatásra.

Egy szándékosan primitív példával: nincs szükséged tollra, de ha szembe jön veled egy hiperszuper, nagyon menő designú darab, könnyen lehet, hogy meg fogod venni. Annak ellenére is, hogy van elég tollad.

Mi a kettő közt a különbség

  •  Teljesen más a célcsoport. Az egyiknél magánszemélyeket célzunk, a másiknál vállalkozásokat. Emiatt aztán az egész stratégia máshogy néz ki, máson alapszik, más eszközöket használ. B2B esetében a vásárlás jó eséllyel nagyobb tételben történik, tehát nagyobb összegű megrendelésekről lehet szó – persze ez is területfüggő.
  • Nagy különbség van a döntési szempontokban is. A B2C vásárlók sokszor pillanatnyi akciók, felmerülő igények alapján választanak. A B2B esetében a megbízhatóság, minőség, gyorsaság is számít, sokkal jobban mérlegelnek, nagyobb szerepet kap az ár-érték arány, pláne hosszabb távon.
  • Teljesen más a kapcsolattartás módja. Míg a B2C marketing esetében nincs igazán személyes kapcsolattartás, csak hirdetések, automata e-mailek, esetleg a social media posztokon keresztül zajlik a kommunikáció normál esetben, addig a B2B-nél nem ritka a személyes kapcsolat, amit ápolni is kell. Ilyen szempontból tehát a B2B nagyobb energiabefektetést igényel.

B2B marketing stratégia – Hogyan állítsd össze

A B2B marketing stratégia összeállítása nem könnyű feladat, ugyanis nagyon sok tényezőt kell figyelembe venni ahhoz, hogy sikeres tudjon lenni. Lépésről lépésre kell haladni, sohasem szabad csak úgy belevágni a megvalósításba.

A következőképp építheted fel a tervet:

  • Meg kell határoznod a céljaidat.
  • Fel kell mérni, hogy milyen piaci környezetben kell ezeket elérni
  • Be kell lőni a vállalkozás helyzetét az adott területen – mennyire ismert, mennyire elismert stb.
  • Meg kell határozni a büdzsét, valamint azt, hogy mennyi idő áll rendelkezésre a célok megvalósításához.
  • Fel kell állítani a buyer personákat és célpiacot.
  • Határozd meg, hol érdemes kommunikálni a célpiacoddal – melyik a fő csatorna, ahol el tudod érni őket, és milyen mellékvágányokon érdemes még haladni (e-mail, Facebook, Google Ads, Instagram, személyes találkozások stb.)
  • Figyeld az adatokat! Minden lehetséges módon mérd a teljesítményedet, az adatokat pedig használd arra, hogy javíts ott, ahol kell.
B2B marketing
B2B marketing ügynökség

Ha alaposan feltérképezted a céged szerepét, pozícióját, felmérted a célpiac igényeit, és meghatároztad, merre lenne érdemes elindulni, jöhet a stratégia megalkotása.

Egy B2B marketing ügynökség hatalmas segítséget tud neked nyújtani a kivitelezésben – válaszd ki a legjobbat, és figyeld, ahogy feljebb kúsznak a mutatók!